Fokuset på funksjonell trening har aldri vært så stort som i dag. Dette er nok mye på grunn av forskning som underbygger effekten av treningen, og mye på grunn av at flere liker å trene funksjonelt. Ser man på oversikter over treningstrender de siste årene, så ligger funksjonell trening høyt på lista.

av Are Slettahjell

Vi i ata får mange henvendelser fra treningssentre som ønsker å bygge en funksjonell sone, og bedrifter, idrettslag og private som ønsker et funksjonelt trimrom. Før man bygger en funksjonell sone/trimrom er det flere ting man bør tenke på:

1. Hvilket utstyr skal man ha?

Funksjonelt utstyr får en del juling. Det er lurt å velge et underlag som tåler tøff bruk, har god demping og er støydempende.

Definisjonen på funksjonell trening kan være så enkel som «trening som gjør deg bedre i å takle hverdagslige gjøremål/aktiviteter». Når formålet er funksjonell trening så velger man ikke maskiner og apparater som har en låst bevegelsesbane. Her velger man utstyr hvor man kan utføre funksjonelle bevegelser: løfte noe opp fra bakken eller over hodet, kaste, klatre, skyve, løpe og hoppe. Her kan man for eksempel ha vektstenger, vektskiver, kettlebells og manualer til å løfte med, slamballs og wallballs til å kaste, slede og sprint track til å løpe på og bokser til å hoppe på.

2. Bruk av plass

De fleste som driver treningssenter eller har trimrom hjemme eller på jobben vet at plass ofte er en utfordring. Da gjelder det å velge utstyr som er så plasseffektivt som mulig. Generelt sett så er utstyret man bruker til funksjonell trening plassbesparende. Et tips om man vil få til mye på liten plass er å sette inn en funksjonell rigg med mange muligheter. En funksjonell rigg kan være «grunnmuren» i en funksjonell sone. Her kan man sette på det man vil av tilbehør: J-hooks for stang til knebøy, pullups bar, dips, land mine, wall ball target, feste for tau og ringer og mye mer. Med en slik plassbesparende rigg kan mange personer trener samtidig, og den passer godt til sirkeltrening.

3. Kvalitet på utstyret

En solid rigg kan være en fordel i en funksjonell sone.

Funksjonelt utstyr er ofte utstyr som får en del juling. Stenger, vektskiver og manualer blir ofte droppet og baller blir kastet i bakken. Da gjelder det å velge utstyr som er laget til denne bruken og som tåler det. De som setter kvalitet høyest vet hvor mye kvalitet har å si for slik trening. Alle har vel opplevd irritasjonen når utstyr blir ødelagt og ikke tåler bruken. De som vektlegger kvalitet har ofte også øye for detaljer som optimaliserer treningsfølelsen. For eksempel riktig størrelse på grepet på stengene og manualene, nøyaktig vekt på vektskivene og perfekt utforming og justering på benkene.

4. Velg riktig underlag!

Som beskrevet ovenfor så får funksjonelt utstyr en del juling. Da gjelder det ikke bare å velge utstyr som tåler det, men også gulv som tåler høy belastning. Her bør man da velge et underlag som tåler tøff bruk, har god demping og er støydempende. I funksjonelle soner blir det ofte en del svette og kalk (for de som tillater det). Da gjelder det også å velge et gulv som er enkelt å rengjøre.