Til frokost kjører jeg på med rundstykker med peanøttsmør, syltetøy og sjokoladepålegg. Det å spise 4-5000 kalorier per dag er nesten en jobb i seg selv!

NB! Da denne artikkelen først ble publisert sto det at Christoffer er norgesmester. Å inneha norgesrekorder og å være norgesmester er ikke det samme, og vi beklager feilen.

Christoffer Nilsen (20) er en av Norges mest lovende unge CrossFit-utøvere, og i 2020 satte han to norgesrekorder i vektløfting. Christoffer er dessuten veganer på fjerde året.

– For meg er det jo helt naturlig, men det er nok ikke veldig mange i dette miljøet som er veganere, ler den råsterke 20-åringen fra Asker.

Startet med en film

Sommeren 2017 satte Christoffer seg på flyet til Australia, hvor han skulle bo hos en vertsfamilie i et helt skoleår. På flyturen så han en film som skulle forandre livet hans.

– Filmen heter “What the health” (ekstern lenke: Netflix), og der fortalte de at kjøtt er veldig tungt fordøyelig og gir mange vondt i magen. Jeg hadde da hatt så mye magevondt at jeg følte det påvirket ikke bare treningen min, men hele livet. Derfor tenkte jeg “hvorfor ikke, det er verdt å prøve”.

Vel fremme i Australia møtte han sin nye familie, som absolutt ikke var verken vegetarianere eller veganere, og Christoffer startet jobben med å overbevise både seg selv og dem. Det var ikke bare enkelt.

– Jeg var vant med å spise store mengder kjøtt, kylling og bacon, så det ble litt av en omveltning. Etter en uke i Australia så vertsfamilien min filmen sammen med meg, og en uke etter det igjen spiste vi nesten bare vegansk hele gjengen. Det var noen unntak med turer til Burger King og julemat, men da fikk i alle fall jeg vondt i magen igjen med én gang, minnes Chris.

Det kan kanskje høres litt voldsomt ut å gå fra et vanlig animalsk kosthold til helt vegansk nærmest over natta, men for Chris var det i første rekke motivasjonen om ikke å ha magevondt mer som veide tyngst.

– Det tok et par uker før alle smerter forsvant, og da var alt så verdt det. Jeg prøvde å tilvenne meg å spise kylling igjen, men fikk vondt i magen hver gang, så til slutt ga jeg opp.

Utvikling som atlet og kosttilskudd

Vegansk mat trenger ikke være kjedelig! Photo by Ralph (Ravi) Kayden on Unsplash

Det var også i Australia at Christoffer startet sin CrossFit-karriere for alvor. Han hadde trent i gruppe hos CrossFit Asker siden 2013 og kjente at tiden var inne for å satse.

– Det er gull å kunne vise muskler utelukkende bygget på planteproteiner, sier Christoffer og legger til at han jevnlig tester at han har de vitaminer og mineraler som trengs.

I tillegg bruker han vegansk proteinpulver, tar B12, D-vitamin, zink og magnesium. I tillegg tar han EAA noen ganger.

– Men det er ikke sikkert jeg trenger det, egentlig.

Chris er i det siste blitt litt ekstra gira på vektløfting etter å ha latt seg motiverere av gjeldende rekorder i juniorklassen.

– Foreløpig har jeg bare vært på én samling. Det er mulig det blir mer fremover, men da parallelt med CrossFit, som er førsteprioritet.

For aktiv på jobb

På jobb måtte altmuligmannen med kjærlighet for snekring og andre fysiske arbeidsoppgaver ta et valg og gjøre litt enklere jobber for å kunne satse som atlet.

– Jeg har finjustert litt det siste året og gjør nå litt mindre fysiske oppgaver – da det ga meg litt dårlig restitusjonstid og litt mye jobb. Jeg jobber maks fem timer per dag, men dagene går i ett med to treninger og matlaging.

Én dag i uka går han dessuten til mental trener, og i 2021 skal han sammen med en ernæringscoach ta enda et steg videre innen toppidrett.

– Det kan være greit med litt veiledning. Det gjelder jo all toppidrett, men kanskje enda viktigere når man er veganer, tenker Chris.

Ble vegetarianer i Norge

Da han kom hjem til Norge sommeren 2018 ble han møtt av utfordringer relatert til det å spise vegansk.

– I Australia var det enkelt, men her hjemme lurte jeg virkelig på hva jeg skulle kjøpe hver gang jeg var i butikken. Jeg er ikke så glad i linser, bønner og kikerter, så derfor tok jeg inn melk i kostholdet igjen. Det gikk greit.

I nesten ett år var Chris altså vegetarianer, mens flere og flere i Norge valgte samme retning. De store merkevarene startet å tenke vegansk, og den da 19 år gamle Christoffer gikk tilbake til vegansk kosthold da han vurderte produktmarkedet som “enkelt nok”.

Christoffer er nok over gjennomsnittet interessert i planter og velferd for planeten vår og alle som lever på den, og i dag er det minst like viktig som det å overvinne tidligere helseproblemer for unggutten. Og selv om både venner og familie liker å snakke høyt om 20-åringens noe utradisjonelle veivalg, tar han det med stoisk ro:

– Jeg synes bare det er gøy når folk “henger seg opp” i det. Jeg hadde jo faktisk helseproblemer da jeg spiste kjøtt. Det kommer så mye bra utav det både for meg og miljøet, slår han fast.

For å se hva han spiser i løpet av en typisk dag, se bunnen av artikkelen.

– Jeg er meg selv, men det var litt vanskelig å si til gutta da vi var 18 år at jeg ikke spiser burger lenger. Jeg er absolutt den eneste i gjengen min, og kjæresten min er heller ikke veganer. Det er ikke bare bare å komme på middag til svigers og kreve vegansk mat – jeg oppleves jo litt annerledes. Noen tror jeg er kresen.

Når han har invitert venner på vegansk middag, merker de knapt forskjell, ler Chris.

5000 kalorier per dag

I dag er den største utfordringen som toppidrettsutøver med vegansk kosthold å få dekket dagsbehovet på 4-5000 kcal når man bor på hotell og frokosten er i hovedsak egg, bacon, pølser og fisk av ulike slag.

– Jeg må noen ganger hjelpe restaurantkjøkkenet til å være litt kreative, men råvarene er jo alltid der, så det går fint, sier han.

Christoffer har satset som toppidrettsutøver nesten like lenge som han har vært veganer, og for ham går disse to retningene hånd i hånd. Han forstår imidlertid at noen hever øyebrynene når de hører at en innehaver av flere norgesrekorder i vektløfting bare spiser planter. Foto: Achieved media

En typisk matdag

Alle toppidrettsutøvere må holde et lite ekstra øye med hva de spiser, og Chris velger ofte ferdigretter som han kompletterer med linser, ris eller pasta.

– Jeg måler maten litt ekstra i perioder når jeg merker at jeg går ned i vekt og ikke presterer så bra på trening.

Slik ser en helt vanlig dag med fire-fem timer jobb og to treninger ut:

  • Frokost: Rundstykker med peanøttsmør og syltetøy + peanøttsmør og sjokoladepålegg
  • Trening 1
  • Frokost #2: Smoothie med havregryn, havremelk og frukt
  • Lunsj: Grønne folk ferdigrett med tilbehør for et helhetlig måltid
  • Jobb
  • Middag: Hälsans kök burger/deig e.l., burger eller spaghetti og deig eller lignende.
  • Trening 2
  • Her er jeg litt matlei… Blir gjerne veggieboller eller linser. Eller masse rundstykker med vegansk ost og smør. Eventuelt mengder med havregrøt med bær og peanøttsmør.

 

 

Personlige rekorder:

11. JULI 2020:
Vektklasse 81: 140 kg clean & jerk
Sammenlagt 250 kg clean &  jerk og snatch

Han har gått opp en vektklasse siden det, men har uoffisiell PR i C&J på 147,5 kg. PR i snatch 117 kg.