Se del 1 av denne artikkelen:
5 trinn: Slik kan du styrke din bedrifts synlighet i sosiale medier
Det burde ikke komme som noen overraskelse at Instagram er og forblir den mest effektive plattformen for influencer marketing. På mange måter har Instagram bidratt til å forme metodene vi bruker i dag for å selge og markedsføre produkter og tjenester. En av de viktigste fordelene ved å bruke Instagram er at plattformen tilbyr to svært forskjellige typer innhold, som begge er svært effektive:
- Instagram post (Feed)
- Instagram stories
Facebook er i dag den største plattformen i verden, og den potensielle rekkevidden som tilbys er grunn nok til å bruke den. I tillegg er Facebook en plattform som de fleste av oss bruker daglig, og de som ikke har en god profil og en bedriftsside går glipp av mange muligheter. Noe mange markedsførere ser ut til å savne er Facebook-grupper. Her er det både mulig å opprette egne, men også skape trafikk og få oppmerksomhet ved å ved å være aktiv i populære Facebook-grupper innen din nisje. Slik kan du øke merkevarebyggingen og maksimere merkevarekjennskapen din med minimalt arbeid.
Dette er et sosialt nettverk som har hatt et stort oppsving de siste årene, med fokus på arbeidsliv og profesjonelt nettverk.
I utgangspunktet inneholder en bedriftsside en grunnleggende presentasjon av selskapet og driften. Dette gjøres med tekst, bilder og lenker. Det er absolutt verdt å investere i tid for å få denne presentasjonen godt gjennomført, da LinkedIn kommer høyt opp i søkeresultatene. Når du har lagt grunnlaget, kan du begynne å tenke på hva du vil publisere på siden fortløpende.
Dette kan være ting som firmanyheter, annonser, podcaster og videoer. Du kan dele videre hvis selskapet ditt har blitt sett eller hørt i media, og du kan i utgangspunktet publisere eller lenke til nesten ethvert redaksjonelt materiale. Mulighetene er store her.
YouTube
De siste årene har video blitt et stadig mer populært format for en rekke bruksområder. Folk i dag bruker mindre tid på å lese blogger og lignende og mer tid på å følge brands og influencer via vlogger og videoer. I motsetning til Instagram lar YouTube brukerne sine laste opp lengre og mer detaljerte videoer, noe som har åpnet døren for nye typer innhold. Nylig har vi også vært i stand til å være vitne til hvordan Podcast-bevegelsen sakte har overtatt Youtube og i dag kan du se og til og med live streame alle dine favoritt-podcaster direkte fra YouTube. Hvis vi ser på markedsføringsløsninger, er mulighetene uendelige, og for merkevarene og influencerne som har mestret videoformatet, er YouTube en fantastisk kanal.
Hvis du arbeider med markedsføring i dag, bør du vurdere å bruke de ovennevnte plattformer, selv om noen av dem er bedre egnet for noen enn andre. Derfor er det viktig at du selv vurderer hvilke plattformer som er mest effektive for deg.