Publisert

5 trinn: Styrk din bedrifts synlighet i sosiale medier

Hvis du ikke blir sett, eksisterer du ikke. Slik styrker du din bedrifts synlighet i sosiale medier.

Setningen over er det populære ordtaket man gjerne bruker om sosiale medier. De aller fleste selskapene har en form for nettsted, som er viktig, men det å ha en tilstedeværelse sosiale medier som Facebook, Instagram og/eller LinkedIn kan i mange tilfeller være minst like viktig for bedriften din. 

Med hjelp av sosiale medier kan bedriften styrke sin merkevare, markedsføre produkter og bygge relasjoner med både nåværende og fremtidige kunder. I det digitale samfunnet ønsker ikke forbrukeren bare informasjon om åpningstider, telefonnumre og besøksadresser. De vil også ha muligheten til å få svar på sine spørsmål og få relevant innhold direkte i sine nyhetsstrømmer. 

 

Slik blir din bedrift mer synlig

Philip Åkerbäck, atas markedsføringsekspert, har her samlet sine fem beste tips for hvordan du kan gi din bedrift mer synlighet i sosiale medier der hvor folk er. Til slutt gir vi deg en oversikt over noen av plattformene du har tilgjengelig. 

 

1. Si det av en grunn, eller la være å si det! 

Vi snakker ofte om viktigheten av å være konsekvent i forskjellige kanaler. Et godt tips er å sette seg ned og lage en kommunikasjonsplan som sier hva du vil formidle og hva som er deres mål med å etablere sosiale kanaler. Ganske enkelt: Hva vil du si, og hvorfor vil du si det? 

Alt som du deretter kommuniserer i sosiale kanaler skal da på en eller annen måte kobles til denne planen. Hvis du ikke vet hvorfor du sier noe – la være å si det… 

 

2. Bygg en personlighet rundt merkevaren din for å øke synlighet i sosiale medier

Det er ingen overdrivelse å si at det er en enorm støy i sosiale kanaler i dag. For å komme gjennom støyen og nå målgruppen din, må du skape en tydelig personlighet for merkevaren din og finne det sosiale hjertet og sjelen – egenskaper og kvaliteter som gjør at din merkevare skiller seg ut i mengden. 

Mange bedrifter gjør det samme, og dem blir man lei ganske kjapt. Du må tilby noe nytt i dine sosiale kanaler for å bli oppfattet som unik, interessant og relevant.

 

3. Del brukergenerert innhold 

Brukergenerert innhold er innhold som er laget av andre enn deg selv, for eksempel dine kunder og følgere.  

Ettersom du ikke selv er avsender, er dette en god måte å styrke merkevarens autentisitet på. Det kan være alt fra å dra nytte av anmeldelser eller dele innhold (bilder og oppdateringer) opprettet av kundene dine eller potensielle kjøpere. 

 

Les også: Dette er de mest populære sosiale mediene

 

4. Følg med innboksen og på kommentarene dine 

Sosiale medier er en toveiskommunikasjon. Direkte kontakt lønner seg, så sørg for å holde styr på hvis noen kontakter deg. Du bør gi tilbakemelding så snart som mulig for å vise at du er en seriøs bedrift og for at kunden skal få en bedre kundeopplevelse.  

 

5. Introduser menneskene bak bedriften for å øke synlighet i sosiale medier

Skap en human følelse av hvem du er. Selv om man som bedrift noen ganger helst skal nå andre bedrifter, så er det alltid mennesker bak. Og folk liker folk. Vi liker generelt sett bedrifter hvor vi forstår at det er ekte mennesker med forskjellige personligheter og følelser bak.  

 

Lykke til med dine sosiale medier, og tagg gjerne @ata.treningsutstyr om du liker tipsene våre! 

 

Om artikkelforfatteren:
Philip Åkerbäck – Digital Marketing Expert & Web Analyst
Digital markedsføringsekspert som jobber med å hjelpe bedrifter med å øke sin lønnsomhet ved ulike digitale markedsføringsstrategier.