Lagerdrift er en stor utgift i mange bransjer, og ofte er det mest lønnsomt å være minst mulig avhengig av lager. Under pandemien har mange små og store bedrifter måttet omstille seg på en rekke områder, deriblant lagerdrift.
– Vi har gjort en rekke endringer i år, forteller Robin Payman i ata.
Har man for mye på lager, blir ting vanligvis lite effektivt. Det gir større risiko for at det blir uoversiktlig og at man får flere utfordringer knyttet til det å henge med på etterspørselen av en katalog med ulike produkter. Med nye og økende problemstillinger knyttet til frakt, produksjon og etterspørsel har kravene til lagerbeholdning vært en ganske annen enn vanlig i 2020.
Slik har pandemien hatt innvirkning
Under pandemien har man møtt en rekke utfordringer knyttet til lagerbeholdning og transport enn tidligere. For mange bedrifter har det vært viktig å fylle opp lagrene for å være sikre på at man kan tilby varer til kundene dersom importen skulle bli forsinket og/eller stanset. De “vanlige reglene” for fornuftig lagerkapasitet er i mange bransjer å se bort i fra av flere grunner, blant annet etterspørsel, leveringsmetode og produksjonstid.
Men hva er et effektivt nivå for et lager nå kontra før mars 2020? Hvordan kan man tilpasse seg at kundene ønsker andre varer nå enn før pandemien?
Hos eksempelvis bryggeriene er det naturlig at med færre åpne og aktive utesteder og flere som kjøper øl til konsumering hjemme kuttes det på lagerbeholdning av ølfat til fordel for halvlitere. (Ekstern lenke: Aftenposten)
Hva med en leverandør av treningsutstyr som ata?
Flyttet ressurser og samlet flere lagerlokasjoner
– Vi merket en enorm økning i salg til privatkunder, forteller Robin Payman hos ata treningsutstyr.
I tillegg til å endre logistikkflyten slik at vi fikk hyppigere leveringer, flyttet vi også ressurser internt for å ha flere hender og hoder på lageret. Tidligere fantes det flere lager med ulike typer produkter lagret i ulike byer (!), alle disse er nå samlet under ett og samme tak.
– Vi har forbedret shippingprosessen for å sikre en tryggere og mer effektiv leveringstid. Vi kutter også ledd for å redusere antall mennesker som håndterer sendingene fra ata til kunde. Det gjør det tryggere for alle i disse tider, forteller Ole Knudsen.
Les også: Dette gjør vi for miljøet
Robin og Ole forteller at den aller største endringen er hyppigere produksjoner og mindre forsendelser for å opprettholde god vareflyt. Ved at lageret mottar mindre bestillinger oftere, blir ventetiden langt kortere for utsolgte varer, noe kundene har satt stor pris på utover i 2020.
Ny nettbutikk og tilpassede produktpakker
– Det ble også laget pakker med produkter som er mer tilpasset privatkunder, og vi lanserte en ny nettbutikk med direkte integrasjon til vårt ERP-system* for bedre flyt, forteller Robin.
Dessuten er fraktprosessen gjort tryggere og mer effektiv, mye fordi det sendes mange flere pakker hjem til folk nå, fremfor til utleveringssted. Dette som et bidrag til å gjøre det enklere for folk å holde seg hjemme. ata subsidierer all frakt til privatkunder, slik at det meste kunden betaler er 449 kr.
Utfordringen videre i 2021 blir som alltid å holde lagerbeholdningen og etterspørselen på et bærekraftig nivå. I tillegg til at det stadig utvikles nye produkter som skal ha plass, kan etterspørselen etter produkttype endre med sesong, trender og smittesituasjonen i samfunnet med stengte/åpne treningssentre og lokale pålegg om å trene ute/hjemme.
*Et ERP-system samler produksjon, lager, salg, innkjøp og økonomi på én og samme plattform.