Sara og Joakim setter ikke trening over alt, men er opptatt av å ha nok overskudd og energi i hverdagen til å kunne gjøre ting sammen som familie. Aktivitet og energinivå henger helt klart sammen, mener de.

Navn: Sara Mäkiperä
Alder: 33 år
Familie: Joakim og Ella (f. 2019)
Instagram: @saramakipera
 

1. Hvor viktig er trening og aktivitet for deres familie, og hvorfor?

Trening og aktivitet er sånn passe viktig for vår familie. Vi liker å være i aktivitet og gjøre ting sammen, og det er viktig at vi har nok overskudd i hverdagen til å kunne gjøre ting.

 

2. Hvilke aktiviteter gjør dere?

Selv er jeg en aktiv mosjonist som trener til halvmaraton, så jeg løper en del i løpet av en uke. Nå har mannen også begynt å løpe, og jeg håper han også blir bitt av basillen og ser hvor gøy det er og hvor mye uttelling løping gir – for kropp og sinn!

Aktivitet og energinivå: Sara og Joakim er først og fremst aktive fordi det gjør dem i stand til å leke med datteren Ella. De merker at det å være i aktivitet gir dem mer energi.

 

3. Hvis terskelen for å trene er høy, har dere noen tiltak som funker for dere?

Ta på seg treningstøy før middag, og rett og slett bare bestemme seg for å komme seg ut. De dagene jeg sliter veldig med motivasjonen, pleier jeg å si til meg selv at jeg skal være ute/trene i minimum 15 minutter, og hvis jeg fortsatt ikke har lyst, så snur jeg. For da har jeg i alle fall prøvd. Faktum er at det aldri har skjedd at jeg har snudd, og etter 15 min er jeg så god og varm i kroppen at det føles helt greit å gjennomføre.

 

4. Hva motiverer dere?

Å kjenne at vi har nok energi til å leke med Ella og være aktive med henne etter en dag på jobb. En av grunnene til at aktivitet er viktig for oss er for hva det gjør med energinivået. Selv merker jeg tydelig forskjell på dagen etter jeg trener kontra en dag jeg ikke har beveget meg så mye. Aktivitet og energinivå henger sammen. Jeg er mye mer trøtt og slapp dagene etter en dag med lite aktivitet. Det er viktig med aktivitet for oss for det lar oss gjøre mye av tingene vi vil gjøre med Ella, som for eksempel å trille sykkel/vogna opp en bratt bakke uten å føle seg helt kjørt etterpå, eller å kunne sparke fotball eller bade i timevis uten å bli veldig sliten.

 

5. Har dere tips dere vil dele med andre som ønsker å komme igang med trening i tidsklemma?

Ikke gjør treningen til en veldig stor greie hvor du trener super hardt hver gang og får helt avsmak. Da vil du aldri lære deg å like trening! Tenk at alt (og litt) er bedre enn ingenting. Ti minutter her og der er så mye bedre enn å ikke bevege seg i det hele tatt. Og du, gåturer er undervurdert! En gåtur alene, eller med barn, er gull verdt i en travel hverdag og gjør mye for energinivået.

 

———————————————–

 

Dette er fem kjappe

Fem kjappe er spalten hvor vi stiller fem spørsmål til en person som setter aktivitet, helse og selvutvikling høyt tross er travelt familieliv.

Det å få tid til å trene i hverdagen er ikke alltid like lett. Det er jobb, barn, fritidsaktiviteter, foreldremøter, dugnader og så videre… For mange av oss går hverdagen litt inn i hverandre, og tiden strekker ikke alltid til.

Hvem hadde vel ikke sagt ja takk til flere timer i døgnet og en kortere «to do»-liste? Det gjelder å gjøre det beste utav det. Alle har ulike utgangspunkt, ønsker og mål, og mye i hverdagen handler om prioriteringer.

Dette er dem vi intervjuer i fem kjappe eksperter på, og vi håper du vil la deg inspirere! Se også flere fem kjappe-intervjuer her.